Det er ikke alltid lett å navigere seg mellom lover og regler for beskatning av privatkjøring på...
Hvordan fungerer en kjørebok?
Har du en bedrift som ikke bruker kjørebok kan det du ende opp med en skikkelig skattesmell. Her ser du hvordan det fungerer.
En kjørebok føres av den ansatte som benytter kjøretøyet, og bør aller helst oppdateres hver dag. Men det må i alle fall ikke være sjeldnere enn en gang i måneden.
Dette er ikke pålagt av myndighetene, men det gir bevisgrunnlag ved eventuelle spørsmål om hvor vidt kjøretøyet har blitt benyttet til yrkesbruk, og hvor langt hver ansatt har kjørt.
Kjøreboken skal registrere alle turer med firmaets biler. Derfor velger mange bedrifter en digital løsning. En digital løsning sparer både tid, penger og hodebry - noe som er positivt både for de ansatte og ledelsen.
En god kjørebok registrerer nøyaktig både hvor og når det er kjørt, eventuelle bomstasjoner, strekning, andre kostnader etc. Systemet øker sikkerheten og senker utgiftene ved å kalkulere nøyaktige tall, heller enn at bedriften må bruke timer på å finregne. Dermed slipper både den ansatte og bedriften problemer som gjerne oppstår når hele måneden skal føres inn fordi det ikke har vært tid til å gjøre dette arbeidet underveis.
Her er et eksempel på informasjon du sitter igjen med etter en kjøretur:
- Start: Kl. 13:28 Arbins gate 2, 0253 Oslo, Norway
- Stopp: Kl. 13:50 Helsethagan 27, 1353 Bærums Verk, Norway
- Satsgrunnlag: Yrkesreise – Inntill 10 000km
- 0 timer 22 minutter
- 18.70 km
- Kjøring: 76.67
- Bomstasjoner: 0.00
- Andre kostnader: 0.00
- Sum: 76.67
- I tillegg til dette kan du selv legge inn valgfri informasjon på hver tur som f.eks formål med turen, sjåfør, avdeling etc.
Med GPS-sporing får du også kontroll på startsted, eventuelle stopp på veien og avsluttende plassering for turen. Ved eventuelle feilregistreringer kan dette oppdateres manuelt på mange av dagens modeller. I tillegg blir kilometertellingen korrekt fordi det ikke lenger er rom for feil avlesing av telleren.
Ved manuell føring får du sjelden slik detaljert informasjon, og som regel begrenser det seg til det staten pålegger at den skal inneholde. Ved digital registrering får du i de fleste tilfeller mer detaljert informasjon om reisen, og er dermed et mer pålitelig grunnlag for både kjøregodtgjørelser og skattefradrag for bilutgifter.